Vad är självcoaching?

Leave your thoughts

Guide med fem frågor för självcoaching att ställa till dig själv.

Du vet den där känslan när inget går som du tänk dig eller planerat. När känslorna helt tar över och tankarna går in i katastrofscenarier. Hjärtat bultar fortare, käkar och axlar blir spända och andetaget ytligt.

En sådan dag hade jag för inte så länge sedan, och när jag tittar tillbaka kan jag säga att jag önskar jag hade hanterat den ännu bättre än vad jag gjorde. Samtidigt kan jag titta på mig själv med snälla ögon och se att jag faktiskt hanterade situationen så mycket bättre än vad jag gjort för bara ett par år sedan. Tack vare självcoaching.

stig i skogen

Jag hade planerat för att ta en heldag med barnen vid havet där vi bara skulle njuta av sommarvärmen, bada, mysa och ta det lugnt. Men redan klockan sju på morgonen började problemen. Vi renoverar just nu stugan på vår granntomt, för att kunna hyra ut den och för att jag ska kunna ha retreater där. När mattläggaren, som skulle lägga våtrumsmatta i badrummet, anlände upplyste han mig om att väggarna inte var spacklade.

Det hade blivit en kommunikationsmiss mellan mig och hantverkarna och för att inte det redan pressade tidsschemat med totalt fem hantverkare involverade skulle spricka insåg jag, efter några telefonsamtal i panik, att jag själv skulle behöva hinna spackla och slipa två gånger gånger det kommande dygnet. Därefter hade jag ytterligare ett dygn till på mig att tapetsera och måla två gånger.

Ungefär samtidigt fick jag ett mejl från min revisor som handlade om en differens i bokföringen som innebar att jag som en detektiv skulle behöva gå igenom hela bokföringen för andra halvåret 2019. Jag hade ett dygn på mig för att hon skulle hinna göra klart årsbokslutet i tid.

Det som skulle vara en ledig dag på stranden med barnen var plötsligt något helt annat. Hjärtat bultade snabbt, tankarna snurrade, ögonen tårades och en stund var jag på väg in i en kombination av panik och självömkan.

Men så fick jag syn på vad som hände, hur mina negativa tankar om situationen påverkade mina känslor och i princip gjorde mig handlingsförlamad. Jag tog några djupa andetag och tänkte “Everything is figuratable” (en fras som finns med mig sedan jag läste Marie Forleos bok med denna titel i höstas, den finns nu också på svenska med titeln Allt går att lösa) och plötsligt ändrades också känslan i kroppen. Jag slappnade av, kände mig lugnare och blev istället lösningsfokuserad.

Mattläggaren gick med på att lägga första lagret med snabbtorkande spackel, barnen och jag fick nöja oss med en kortare tur till en sjö i närheten ett par timmar och efter slipning och ett nytt lager med spackel dök jag in i bokföringen. Det tog sin tid, men till slut hittade jag en större betalning som förklarade var felet låg. Nästa morgon gick jag upp klockan fem och slipade igen och sedan följde ett dygn till med tapetsering och dubbel målning (tack mamma för hjälpen!) Det var inte så jag önskade mig min dag, men allt löste sig faktiskt och havet finns kvar.

Två redskap som haft otroligt stor inverkan på mitt liv de senaste åren är känslomedvetenhet och självcoahing. När jag sedan lyckas kombinerar dem med självmedkänsla uppstår en mycket större känsla av balans och harmoni än jag upplevt någonsin tidigare i mitt vuxna liv.

I grunden handlar det om att alla situationer egentligen bara är omständigheter. Det är mina tankar om de omständigheterna som skapar känslor i min kropp och som sedan får mig att agera (eller inte agera) på ett visst sätt. Ofta går det så snabbt att känslan redan är där och första steget blir att hantera den, med redskap som djupa andetag och kroppsmedvetenhet, först därefter är det möjligt att backa och titta på tankarna.

Det är också viktigt att betona att det inte är något fel med känslor, utan tvärtom är det viktigt att också tillåta sig att känna och ibland låta känslorna få komma ut på olika sätt. Det finns mycket information i våra känslor när vi börjar lyssna på och förstå dem bättre.

Just kombinationen av de här tre redskapen är det som de flesta som gått min kurs HoliBeMe – Lev i din fulla kraft, beskriver som det mest kraftfulla av det de får lära sig och det som skapar störst förändring i deras liv. När vi sedan lyckas hitta en rutin för att börja dagen med en stunds meditation och flödesskrivande, som för med oss en medveten närvaro in i dagen, är det så mycket lättare att stanna upp och plocka fram redskapen när de behövs.

Självcoaching är i teorin en enkel process, men när vi är mitt i ett förlopp kan det vara svårt att faktiskt praktisera det. Vi kan lära oss mycket av att i efterhand titta tillbaka på situationen och se om vi kunde ha valt några andra tankar som ändrat våra känslor inför situationen och vårt agerande. Efter hand förstår vi våra reaktionsmönster bättre och bättre och får då lättare att också i skarpt läge coacha oss själva. Viktigt är att vi aldrig dömer oss själva, utan hela tiden strävar efter självmedkänsla.

Den här modell som finns i många olika varianter och har sin grund i KBT. Jag har sammanställt den till en enkel guide som förklarar modellen, med fem frågor du kan besvara för att bättre förstå vad det är som händer i en viss situation. Guiden är kostnadsfri och du hittar den HÄR.

Om du är nyfiken på kursen HoliBeMe – Lev i din fulla kraft, som startar nästa gång den 7 september, kan du läsa mer om den HÄR.

Tags:

Categorised in:

This post was written by Ulrika Wedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *